JUBILEJ

Šestdeseta sezona SMG

Objavljeno 25. julij 2016 09.00 | Posodobljeno 25. julij 2016 09.00 | Piše: Andrej Predin

V jubilejnem letu so postavili rekord v gostovanjih v tujini, kjer so odigrali več kot 55 predstav. Izjemno sezono so okronali s štirimi premierami. Resna sistemska podpora slovenske države ne obstaja. Prihajajoče leto prinaša sledenje poslanstvu gledališča, ki nas navdušuje že od leta 1955.

Mladinsko gledališče v Ljubljani je v sezoni 2015/16 praznovalo šestdesetletnico obstoja. Ob tej priložnosti so na oder postavili štiri premiere, od tega so kar tri igrali v tujini. Med slednjimi izstopa predstava Kompleks Ristić Oliverja Frljića, ki je krstno uprizoritev dočakala lani septembra na uglednem mednarodnem gledališkem festivalu Bitef v Srbiji (na Festivalu bosensko-hercegovske drame je prejela glavno nagrado za najboljšo predstavo v celoti, nagrado za najboljšo režijo in nagrado Radovana Marušića za najboljšo likovno podobo). Uprizorili so jo tudi v gledališču Theater im Pfalzbau v Ludwigshafnu. S predstavo Nedolžni (L'innocente), ki jo je režiral Diego de Brea, so že desetič gostovali na enem največjih svetovnih festivalov – ibero-ameriškem gledališkem festivalu Bogote, kjer so postali evropsko gledališče z največjim številom gostovanj na tej ugledni prireditvi. Ne preseneča, da nam je umetniški vodja SMG Goran Injac na vprašanje, kaj mu je iz minule sezone še posebno ostalo v spominu, odgovoril: »Zagotovo je najpomembnejše to, da nam je uspelo postati resen partner velikih evropskih festivalov in gledaliških hiš, torej intenzivno mednarodno sodelovanje in koprodukcije, ki so nas pripeljale do premier v Beogradu, na Dunaju, v Berlinu, Weimarju in tako dalje. Pa nova organizacija umetniškega dela v hiši, dodatni diskurzivni programi, s pomočjo katerih Mladinsko ne postaja samo mednarodna znamka, ampak tudi pomemben generator gledališke kulture v Ljubljani. Imamo rekordno leto mednarodnih gostovanj, saj smo v tujini odigrali več kot 55 predstav, in to je vsekakor tudi slovenski rekord, ki ga je treba omeniti. Smo na dobri poti, da postanemo sodobna institucija, ki zastavlja vprašanja in sproža debato.«

Vsak poznavalec gledališča se zaveda, da je tako bogata sezona presežkov in številnih gostovanj zelo naporna, čemur pritrjuje tudi Injac. »Še zlasti zato, ker smo glede večine stvari, ki jih počnemo, pravzaprav prepuščeni sami sebi. Ne morem reči, da imamo resno sistemsko podporo slovenske države, čeprav smo največja in najbolj mednarodno prepoznana znamka slovenske gledališke kulture. Ne gibljemo se po nekakšnih lokalnih feštah, temveč se pojavljamo na najuglednejših krajih svetovnega kulturnega zemljevida. Razlog za to je verjetno pomanjkanje zavesti, kako pomembno je to v neki majhni skupnosti, zaprti v lokalnost in nekakšno iracionalno samozadovoljstvo. Le poglejte, ali je kateri od slovenskih medijev naredil kakšno analizo tega, kar se je zgodilo v minuli sezoni? Ali je katera od medijskih hiš sprožila debato o uspehih ali neuspehih slovenskih gledališč? Glasovi, ki se pojavljajo in ki se jim odmerja medijski prostor, so samo neka absurdna vzporejanja reči, ki se ne morejo primerjati, in neokonservativni glasovi, ki nam govorijo o tem, koliko bolje je bilo, ko so bili avtorji teh časopisnih člankov mladi.« Številni nastopi v tujini gledališču seveda dvigujejo ugled in zaupanje tujih parterjev, pojasnjuje Injac. Prav tako omogoča tudi navezovanje stikov. »Vse to pa bi lahko bilo še veliko boljše, če bi se sistemska podpora tistim, ki so v resnici navzoči na mednarodnem prizorišču, okrepila in ne bi delovala na ravni lokalnih prijateljevanj tipa jaz tebi – ti meni.«

Razveseljivo je, da bo Mladinsko gledališče nadaljevalo v visoki prestavi. V začetku nove sezone si bomo lahko ogledali predstavo Naše nasilje in vaše nasilje v režiji Oliverja Frljića, ki je bila premierno uprizorjena 29. maja na Wiener Festwochnu. S kar dvema predstavama, Drame princes in Republika Slovenija, bodo gostovali na Borštnikovem srečanju. » Prihodnjo sezono se bomo ukvarjali s filmom in gledališčem in skozi takšen konceptualni okvir zastavljali vprašanja o družbi, kritično razmišljali. Tveganje je prisotno tudi zato, ker smo povabili mlade, še neznane režiserje in sezono zasnovali na tem. To je potrebno in pomembno tveganje, ki si ga lahko dovoli samo Mladinsko.« To pomeni, da bodo še odločneje stopili po zastavljeni poti, že zdaj se obeta več kot 50 ponovitev njihovih predstav v desetih državah na dveh celinah. Upamo lahko le, da bodo v novi sezoni deležni tudi več pozornosti, podpore in zavesti ustreznih državnih služb.

 

Deli s prijatelji