BORKA

Neustrašna Failila Pašić Bišić: »Hidžab mi daje svobodo in moč«

Objavljeno 28. januar 2017 20.32 | Posodobljeno 28. januar 2017 20.33 | Piše: A. K.

Zagovornica deprivilegiranih, dobrotnica, ambasadorka medkulturnega dialoga, žena, mati. vse to in še več je Faila Pašić Bišić, ženska, ki jemlje dih.

»Mir v človeku pomeni mir v družini, mir v družini prinaša mir družbi. Mir v družbi pomeni mir v državi, mir v državi pa prinaša svetovni mir.«

»Zakaj bi bila sraka, če sem labod,« je le ena njenih izjav, ki so me navdušile. Prosila sem jo, naj mi jo pojasni. »Ko dosežeš absolutno zavedanje bistva svojega delovanja in ko temeljito očistiš svoj osebni prostor, zelo pazljivo izberi, s kom boš spil tretjo skodelico čaja, ki pomeni pripadnost in zvestobo. V sebi moramo prebuditi najboljše in pustiti sled. Danes taka sled zahteva pogum, ponos, dostojanstvo, kar pa smo že zdavnaj zanemarili. En pogled na laboda lahko vzbudi občutek po vsem tem.« Faila se je rodila na Jesenicah, v muslimanski družini, priseljeni iz Bosne. S ponosom pove, da je svobodna hči svobodnih staršev. »Vsaka kultura po svoje opredeljuje, kako biti človek. Človek v sebi in okoli sebe. Z nenehnim ustvarjanjem, vedenjem in delovanjem,« pravi. Hidžab, krono, kot mu pravi, si je nadela pred štirinajstimi leti, v zgodnjih dvajsetih. »Takrat sem s sabo podpisala prav posebno pogodbo, katere vsi členi so bili namenjeni vzpostavljanju harmonije med dušo in telesom.« Ob tem doda, da ima hidžab zelo močno simboliko, muslimankam daje identiteto, jih osvobaja zahodnokulturnega imperializma in prevlade. »Hidžab pomeni svobodo. Sebe čutiš kot unikatno bitje, si enkraten in neponovljiv. Izraža moč, pogum in osebnost. Muslimanki, ki se ne boji barv in vzorcev, lahko življenje na zahodu zelo olajša. Moj slog, ki je zelo eleganten, a še vedno skromen in ga nenehno negujem in preoblikujem v nekaj očem prijetnega, je korak k razumevanju islama kot civilizacije, ki je močno vplivala na razvoj zahodne civilizacije.« Hidžab ni omejitev, poudarja. »Če pa ga kdo tako razume in sprejema, nobena omejitev ni tako velika, da se je ne bi dalo prilagoditi s kančkom ustvarjalnosti.« Združevanje modnih smernic s pravili islamskega oblačenja je za vsako muslimanko pravi izziv, tudi zanjo.

Sto hidžabov

Številni modni guruji namreč iščejo navdih za svoje kreacije ravno na Bližnjem vzhodu. »Te kolekcije bi lahko postale prelomne, saj poskušajo pokazati, da muslimanke s svojimi omejitvami pri oblačenju nismo obsojene na brezoblične halje. V mojih omarah je po barvah zloženih več sto hidžabov z vsega sveta, različnih materialov, vzorcev in barv, ki mi omogočajo svobodo izražanja in ustvarjalnost. Pri oblačenju rada pokažem svoj značaj in ostro oko za estetiko, prefinjenost in hkrati ostajam zelo prizemljena,« nam razkrije. Kot velika modna navdušenka tudi pri slovenskih modnih oblikovalcih najde kakšen kos zase. »Da pa bi se oblačila v Sloveniji, so ti kosi premalo. Islamska oblačilna praksa ni homogena. Deluje kot komunikacijska koda, ki tvori identiteto nosilke. To identiteto pa najbolj ponazarjajo Max Azria, tunizijski modni oblikovalec, Mizz Nina iz Malezije, Rabia Z in Kerim Ture iz Turčije.« Kljub številnim barvitim modnim kosom, ki jih lahko najdemo v njeni omari, pa sta njena najljubša amaya, dolga črna obleka, ki velja za tradicionalno oblačilo in javni islamski 'dress code', in harlem hlače. Dejstvo je, da muslimanski ženski modni svet za oblačila in obutev porabi znatno več kot modno ozaveščeni Italija in Japonska skupaj. »Hidžab različnim ljudem pomeni različne stvari, nekaterim predanost, drugim svobodo, nekaterim podrejenost, tretjim zatiranost. Meni osebno pomeni orodje za participacijo muslimanske ženske v javnem življenju in širši družbi, ne da bi ogrozila svoje vrednote,« dodaja Faila.

Hidžab blogerke

Na svetovnem spletu se je oblikovala skupnost hidžab blogerk, ki ponujajo najboljše in preproste rešitve za nošenje hidžaba na delovnem mestu, pri športnih aktivnostih, na javnih mestih, porokah. »S tem spodbujajo muslimanke, naj bodo modno ozaveščene, a naj njihova oblačila še vedno spoštujejo religijo in stremijo k zadržanosti,« poudarja Faila.

Bila je upornica

Moda pa je le eno izmed področij, ki jo zanimajo. Življenje je posvetila dobrodelnosti in ljudem v takšnih in drugačnih stiskah. V pogovoru mi še zaupa, da spi tri do štiri ure na dan, saj nenehno deluje, razmišlja, ustvarja. »Kako s svojim podpisom rešiti usodo nesrečnih, osamljenih, pozabljenih? Zavedam se, da če bi ljudje manj spali, hitreje jedli, izbirali krajše poti, bi jim vedno uspelo. Čas je najboljša priča in v življenju je treba pustiti sledi. Ne moremo in ne smemo živeti zaman in zastonj,« odločno pove in mi zaupa, da je bila kot otrok prava upornica z jasnimi cilji in načeli. »Moje otroštvo je bilo brez interneta, telefonov in idealov tistih, ki določajo, kakšen mora biti otrok in kako ga bomo etiketirali, če bo presegel določene okvirje. Hidžab sem začela nositi v zgodnjih dvajsetih, kar je bila ena najboljših življenjskih odločitev in investicij, ki dokazuje, da hidžab nikakor ni preteča grožnja, temveč simbol lepote, dostojanstva, strpnega sobivanja in socialne kohezije.« Kot prava muslimanka moli petkrat na dan, ker ji molitev pomeni notranji mir in neposredni stik z bogom.

»Ne želim si pridnih otrok«

Svoje družine, moža in dveh sinov, ni v javnosti nikoli izpostavljala, mi je pa zaupala, da je z vzgojo starejšega sina Omarja, ki šteje dvanajst let, zaključila. »Mlajšega Nasserja, ki je star tri leta, vključujem v številne medkulturne simbioze, ki mu omogočajo socialni razvoj in spoznavanje lastne kulture. Oba otroka razumeta več jezikov in nimata nobenih mentalnih ovir pri sprejemanju ljudi, ki prihajajo k nam na obisk in so pripadniki različnih narodov, manjšin, veroizpovedi in kultur. Imata zelo poseben model vzgoje, praktično disciplino, in kar je najpomembneje, svobodo. Ne dovolim, da bi jima kdorkoli dihal za ovratnik. V sebi morata ohraniti svoj ponosni jaz,« pojasni, kako vzgaja sinova. »Ko mi je na govorilnih urah učiteljica rekla, da je Omar zelo priden otrok, sem ji rekla, da me je s tem zelo prizadela. Ne želim si pridnih otrok. Temveč take, ki se bodo znali postaviti zase in za kogarkoli drugega,« poudari. Tudi ker se številni muslimani, rojeni v Evropski uniji, še vedno borijo za svoj prostor. Islamofobija je na žalost še vedno v porastu, ljudje muslimane izključujejo iz družbe, krepijo se predsodki, diskriminacija in nasilje. »Musliman je še vedno tujec v očeh Zahoda. Je tisti, ki je prišel včeraj in jutri ostane,« ugotavlja. Tudi sama se še vedno ukvarja z vsakodnevnimi grožnjami. »Človeštvo je na zelo spolzkem terenu. Nekdo mi je napisal, da me bo pribil na križ. Potrebovala sem tri sekunde in odgovorila: 'Kam prinesem žeblje?'« Ni treba veliko, da človek že po nekaj stavkih ugotovi, da je Faila bojevnica, ženska, ki je navdihnila Evropo. In kaj je njeno poslanstvo na svetu, v tem življenju, me še zanima. »Namenjeno je depriviligiranim, osamljenim, pozabljenim, bolnim, revnim in tistim, ki iščejo pot do sebe. Živim po načelu, da mora biti vse, kar počnem, usklajeno z razumom, z mestom v družbi in svojo naravo.«

»Preberite več v Suzy, naši novi tabloidni reviji Slovenskih novic, ki izide vsak petek. Najdete jo v bližnji trafiki, še bolje pa bo, če se nanjo naročite in jo boste dobili v svoj nabiralnik. Pišite nam na Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Potrebujete Javascript za pogled. oziroma pokličite na brezplačno številko 080 11 99.« 

image

 

Deli s prijatelji