ZRAČNI PREVOZI

Nasledniki Hindenburga kot prihodnost v zraku

Objavljeno 17. september 2013 11.10 | Posodobljeno 17. september 2013 11.10 | Piše: A. P.

Prihajajoča leta zračnega prevoza naj bi pripadala pozabljenim cepelinom.

Cepelini ne potrebujejo pristajalne steze.

Cepelini so nekoč veljali za prihodnost prometa po zraku, po grozljivi nesreči Hindenburga pa so za več kot 75 let ostali na tleh. Nedavno je ameriško aviacijsko podjetje Worldwide Aeros Corp. predstavilo prototip, ki bo ta veličastna plovila vrnil med oblake in močno spremenili transport ljudi in tovora. The Aeroscraft je zgrajen z inovativno tehnologijo, ki pilotu omogoča boljši nadzor med poletom, kot so ga do zdaj omogočali cepelini.

Pristanejo lahko kjer koli, so cenejši od letal ter bistveno hitrejši od ladij

Uspeh teh plovil bo zagotovilo dejstvo, da za isto razdaljo potrebuje le tretjino goriva, ki ga porabi tovorno letalo. Povrhu lahko poleti in pristane kjer koli, ne potrebuje steze, tudi na vodi lahko pristane. To pomeni, da bi se odlično odrezal tudi v vojnih operacijah in ob naravnih katastrofah. Vzleti lahko navpično kot helikopter in obišče tudi destinacije, ki nimajo letališča. Ključni element uspeha sodobnega cepelina The Aeroscraft je izum Igorja Pasternaka, ustanovitelja podjetja Worldwide Aeros Corp. Možakar je iznašel način, kako stisniti helij, kar omogoča, da lahko plovilo nadzoruje svojo težo. Seveda je slabost cepelinov, da lahko potujejo le s hitrostjo okoli 185 kilometrov na uro, kar je bistveno manj od običajnih tovornih reaktivcev, ki so lahko hitrejši od 800 kilometrov na uro. A bi bil transport s cepelini učinkovitejši, ker bi tovor dostavili neposredno na cilj in se s tem izognili zamudam na letališču in prenosu tovora do končne lokacije.

Sodobni cepelini so zgrajeni bistveno bolj kakovostno. Njihovo ogrodje je odporno proti strelom, tudi če bi se predrlo, se plovilo ne bi izpraznilo kot balon in bi lahko varno pristalo. Največji vpliv naj bi imeli na transport tovora, ki bi bil z njihovo pomočjo cenejši od letal in hitrejši od ladij. Prva plovila naj bi bila dostopna v sredini leta 2015, ko jih bodo začeli oddajati. Za enoletni najem modela, ki bo lahko prenašal 66 ton, bo treba odšteti 18,7 milijona evrov, za 250-tonsko različico pa 42 milijonov evrov.

Deli s prijatelji